söndag 13 februari 2011

Mitt bidrag till tema-bygget i sydost! T55

Lillebror var på besök i helgen och vi spenderade några timmar i modellverkstaden. Hade svårt att motivera mig till att ta tag i något av mina pågående projekt, så jag började på ett nytt. Det är ju fan att jag går ifrån mina principer att bygga en modell i taget. Nu har jag 4 i linan. Men jag tänker att temabygget måste ju byggas någon gång det också=)
Temat är kalla kriget och då passar det ju bra med en Rysk T55. Modellen är från Tamiya och den är väldigt trevlig att bygga. Kommer bli flera... Först tänkte jag komplettera med metallpipa mm men så blev det inte. Det är byggd rakt ur lådan.


Den är målad med Tamiya akryl och nu väntar den på en mustig oljewash. Sedan ska den vädras. Det som återstår att montera är trä stocken som ska sitta när bak samt antennen. Stocken målar jag för sig och antennen riskera jag att bryta om jag sätter dit den nu.

Måste visa vad lillebror knåpade ihop. Han hade med sig en färdigbyggd kärra som skulle målas. Han blev klar med hela lagom till han skulle åka hem. Detta är hans andra bygge sedan han fick sin färgspruta. Han använde sin egen men lånade luft av mig.
Riktigt snyggt "andra projekt". Kul att se utvecklingen=) Bra jobbat Folke! Du kanske också ska skaffa en blogg!?



4 kommentarer:

  1. Kul att du bryter tysk-trenden igen...! Det finns ju "tyngd" i de ryska vagnarna också. Det är bra att du har jobbat på ditt temabygge...jag tvekar mellan två olika just nu...hrmm...återkommer.

    Grattis Folke till ett snyggt bygge! Du har gjort ett bra jobb med Uhu'n...lagom vädrad och snyggt kamouflage. Du måste erkänna att det är kul med airbrush...eller hur?!

    Håller med Rickard - snart dags för en egen byggblogg!

    SvaraRadera
  2. Ja... ryssvagnar är inte så dumma=) Riktiga krigsmaskiner! Ska bli kul att se vad du hittar på.
    Tycker man kan se glädjen i hans arbete med sprutan. Eller är det bara jag som minns tillbaka=)

    SvaraRadera
  3. Tack Lasse! Ja, det blir verkligen en markant skillnad när man använder sprutan, tunt och bra :)
    Byggbloggen är redan fixad!
    http://folkesbyggblogg.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Hade för mig att jag redan skrivit här, men så var visst inte fallet.. :P

    Måste ju säga att det är lite fusk att du kan bygga ihop och måla på en dag..! Men å andra sidan lägger du ju ner lite mer tid på dina basplattor.. ;)

    Ska bli kul att se i vilken miljö den här hamnar, ser bra ut hittills!

    Kul med Folkes blogg också, Uhu:n där blev riktigt fin!

    SvaraRadera