onsdag 3 juli 2013

Basplatta till Stugen

Basplattan börjar ta form. Tog en färdig träplatta i lagom storlek. Strök på ett fint lager med HusFix blandat med fin sand med en platt pensel. Gjorde också lite struktur med penseln. Härdar på ca 2h. När det hade gått ca30min tog jag och tryckte ner modellen så att banden gjorde avtryck.


Plattan fick ligga under natten och nu på förmiddagen fjorde jag slutarbetet. Penslade på trälim ned en pensel och sedan strödde jag på diverse natrumaterial. Efter det hade torkat så var det dags för målning. En utmaning tycker jag är att få modellen att passa in i miljön, dvs att vädring och plattan ska stämma överens. Modellen är bla vädrad med så kallad "Kursk earth" som skall motsvara nyansen från Kursk i Ryssland. Vet inte om det är rätt nyans eller inte men den går lite i gult så jag fick blanda i ganska mycket gult i det bruntonen på plattan. Resultatet blev helt ok tycker jag. Modellen föreställer som sagt en vagn som tjänstgjorde i Ryssland men jag vet inte m den var med i Kursk? Gillar nyansen iallafall


Platta och vagn tillsammans. Som det syns så har den även fått ett skynke. Grundmålad med svart och målad med XF65. Vet inte om jag kanske behöver vädra den lite?


Övrig utrustning som är på gång. Den är inte klar.
Håller även på med tre stycken figurer. En i varje lucka och en som skall stå därbak.
Uppdaterar när det börjar likna något.


Tack för titten!

3 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat! Det ska bli intressant att se figurerna!

    SvaraRadera
  2. Tack ska du ha! Håller på med figgarna nu. Kommer bilder snart.

    SvaraRadera
  3. Det gör ju en jäkla skillnad med basplatta, så enkelt är det. Istället för "bara" en död modell blir det helt plötsligt lite liv i det hela. Dessutom sticker det ut lite mer på en tävling.

    Snyggt blir det i alla fall, hur som helst. Ser också fram emot figurerna, det ger ytterligare en dimension till det hela.

    Intressant det där med husfix, kan vara värt att prova! Var köper du dina bottenplattor då? För du gör dom väl inte själv..? :)

    SvaraRadera