onsdag 21 december 2011

Sdkfz 9 Famo "Back in the mud" Del 5

Nästa viktiga del till mitt diorama! En tysk 18ton tung halvbandare som bla användes som bärgare under WW2. Min dioramaidé är att Famon drar upp Pz4 ur ett dike. Denna idén har nog många pansarbyggare i sina huvuden men det är nog inte så många som satt det till verket. Jag har iallafall inte sett någon på nätet.
Hur som... Tamiyas Famo är något alla pansarbyggare bör bygga någon gång i livet. Vilken trevlig modell! Fin passform, lite att slipa... såhär långt iallafall. Jag brukar bli avskräckt av "länk för länk" band som sitter på gjutramar men dessa var helt fantastiska att jobba med. Har satt ihop ett band och det tog inte så långtid. Fick dock slipa till alla länkar men det gick också ganska snabbt. 47 länkar/bandet och det är ledat. Därför kommer jag måla och vädra dem innan jag sätter dit dem.


En annan detalj är att jag kommer att ha motorluckorna på sidan, öppna. Det var ganska vanligt på de riktiga vagnarna och det tillför lite mer spänning i byggandet och till det färdiga resultatet. Kommer innebära en del komplettering av sladdar och rör men det är bara kul. (Tycker jag nu iallafall)
Som med Panzer IVan så kommer jag inte köpa några resin- eller fotoetssatser utan använda fantasin och det jag har hemma.
Här är Tamiyas bild på Famon.

4 kommentarer:

  1. Ett avancerat diorama låter det som. Väldigt intressant att få ta del av alla detaljer. Menar du att motorluckorna ofta var öppna för att det var fel på vagnarna eller körde de så?

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte varför de hade luckorna öppna. Kanske för kylning? Men det var vanligt förekommande.
    Kul att du gillar det. Det kommer bli ganska stort. Eller iallafall avlångt.

    SvaraRadera
  3. Vad skönt det är med modeller som inte kräver så mycket vid hopsättningen, så du kan lägga krutet på detaljerna! :)

    Jo, stort blir det nog.. Riktigt kul idé!

    SvaraRadera
  4. Tack Niklas!
    Ja, en Tamiya är nästan aldrig fel vad gäller passform.
    Kul att du gillar det=)

    SvaraRadera