torsdag 23 juni 2011

Tamiya JSU 152 del 3

Igår fick jag mycket gjort. I tid räknat iallafall. För chiping går långsamt....
Jag började med dekalerna. Fyra siffror vilket inte tog så lång tid. När dekalerna var på plats fick dekalerna och trädelarna en omgång X22 för att skydda inför oljewashen som var nästa moment. Det är viktigt att lacken får torka riktigt både innan dekalerna ska på samt innan washen ska över. Micro Set och Sol som man använder till dekalerna kan lösa upp klarlacken om den inte torkat ordentligt. Detta gäller även oljewashen. Washen blandade jag av oljefärg med lacknafta. Brukar blanda med balsaterpentin men jag inbillar mig att nafta är skonsammare? Någon som vet?


Chipping påbörjad! Började med en ljusgrön. För att göra färgen lättare att jobba med är det bra att tunna ut med akrylthinner eller vatten. Jag använder Vallejos thinner (524). Bra att veta är också att man behöver tvätta penseln ofta då färgen torkar på spetsen och gör den klumpig. Jag tvättar med Ajax fönsterputs eller T-sprit


Efter det chippade jag med olika bruna för att få fram rost i olika djup.



Nu ska vi fira midsommar med nästa vecka ska jag börja vädra. Har köpt på mig lite nya produkter från bla AK interactive som ska vara bra när man gör lera och smuts. Ska bli spännande!

Glad midsommar!

4 kommentarer:

  1. Du är fantastiskt duktig på att bygga, måla och vädra dina modeller!!

    Du har ett bra öga för djup, smuts och slitage måste jag säga. Det är kul att följa dina steg mot färdig modell...perfekt som tipsbank även om det är "gammalt tyskt" som du bygger :-)

    Ha en trevlig midsommar!

    //Lasse

    SvaraRadera
  2. Ser bra ut! Det skulle vara intressant om du provade Daco Products decalsetting och gav ett utlåtande om dem. Det vore intressant att höra en jämförelse från en pansarbyggare.

    SvaraRadera
  3. Tack pojkar!
    Kul att höra att det uppskattas med steg för steg bilder. Kanske kommer skriva en mer utförlig beskrivning över målning och vädring av denna modell? Får se om jag orkar=)
    Har inte provat Daco men det kanske jag borde göra. Får prata mer om det när vi ses.

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt djup på färgerna i modellen och riktigt intressant och lärorikt att läsa.

    SvaraRadera