tisdag 21 juni 2011

Tamiya JSU 152 Fortsättning...

Arbetet fortgår med JSU 152an. En härlig och grön maskin! Besökte Pumahobby igår och det löste mitt kompressorproblem. Det tackar jag för! Så idag har det målats som aldrig förr=)
Sprutade ett lager med XF67 över hela vagnen. Blandade i lite X22 Clear för att mjuka upp den annars väldigt matta ytan. Blir mycket mjukare.


För att bryta av den ensidigt gröna nyansen blandade jag ner lite XF3 och sprutar på vissa uppstickande delar, luckor mm. Bilden är inte den bästa men jag är riktigt nöjd med resultatet. Den gråa bakgrunden med preshaden och sedan de ljusare partierna gjör att vagnen fick det djup som jag önskade. Nästan så att jag inte behöver washa.


Nästa steg blev att måla detaljerna. På bilden nedan kan man se mitt recept på verktyg med trä delar.
Jag målar träet med en blandning av de tre högra färgerna för att få ett ljust trä som inte är så gammalt.


Sedan sprutade jag över ett lager blanklack för att förbereda för dekaler samt att skydda träfärgen inför kommande behandling.


När det blanka hade torkat en stund smetade jag på ett tunt lager Raw Umber (konstnärsoljefärg). Detta fick torka ca 10min för att sedan torkas av försiktigt med en bomullstopps


och så här blev det....


Sedan gjorde jag något jag inte gjort tidigare. Jag målade mina metallband. Detta kan gå precis hur som helst. Banden ska ju vädras ganska mycket men det känns som att akrylfärgen är för skör?
Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar