söndag 7 augusti 2011

Panther G "Steel Wheel" projekt. Del1

Först vill jag tacka alla som var med på IPMS-Sydosts bygglördag, för en trevlig dag. Särskilt tack till Johan på PUMAHOBBY som dök upp med lite gott och blandat ur sitt sortiment. Det blev fika, snack, pizza och så klart en del byggt.
Har börjat med ett nytt projekt pga att jag köpte denna härliga Pantherbok av Puma i början av sommaren. Jäklar vilken fin bok! Den var så inspirerande att jag var tvungen att bygga en Panther direkt när jag var klar med JSU 152an. Det fick bli Dragons Steel Wheel Panter som är den bästa på marknaden om du frågar mig.


Inte nog med det, jag blev sugen på att bygga ytterligare en Panther som jag tänkte ha som "testobjekt". Det blev en Panther G Early från Tamiya.
Tamiyas Panter är som alla andra Tamiyamodeller. Dvs rolig att bygga men inte den bästa detaljrikedomen.
Nedan syns Tamiyas Panther. Den är kompletterad med Dragons helgjutna pipa samt Dragons "träkloss" som sitter på sidan. Den har även fått Tamiyas egen fotoets där bak.


Här är huvudprojektet. Den har fått en metallpipa från Aber och Dragons DS-band som inte ingår i denna byggsats men som passar fint ändå. Från början var det tänkt att jag skulle sätta dit Broncos "klick" band som är jättefina men jag tänker spara dem till senare projekt.
På båda modellrna har jag gjort struktur på pansarplåten med Hagmans spackel och Gripen nagellacks remover. Kladdigt att blanda men resultatet blir riktigt bra.


Nästa steg blev Primer. Tamiyas panther fick Tamiyas egen Primer på sprayburk och Dragons panther fick ett lager Vallejo Grey Primer.
Till vänster Vallejo och höger Tamiya


Sedan jobbade jag vidare med huvudprojektet.
Först målade jag banden och hjulen med min standard blandning.



Det var allt för denna gången.

4 kommentarer:

  1. Alltid intressant att läsa om din byggen. Låter ju lite spännande att bygga "samma" modell från två olika tillverkare samtidigt.

    SvaraRadera
  2. Håller med Claes här, alltid kul att jämföra modellerna lite mot varandra sådär! :)

    En annan får som vanligt lite ångest när du hinner få ihop hela vagnen på ett par timmar typ, då en annan knappt hunnit limma ihop cockpit... Bra jobbat! :)

    SvaraRadera
  3. Håller med föregående talare. Verkligen intressant att du använder olika primers m.m. och jämför.

    SvaraRadera
  4. Tack grabbar!
    Ja det är kul att bygga samma modell av olika fabrikat. Då blir skillnaderna riktigt påtaglga. De tog längre tid än vad jag trodde det skulle göra att bygga båda samtidigt. Men det hade nog tagit längre tid om jag byggt dem var för sig. Det tog nog runt 10h att bygga båda. Så Niklas du behöver inte känna som du gör;)
    Tycker också det var kul att se nyanserna på de olika primrarna. När man bara ser på Tamiyas primer så är den väldigt ljus. Men inte om man jämför med Vallejos. Får se när jag börjar måla Tamiyas panther?

    SvaraRadera