fredag 26 augusti 2011

Panther G "Steel Wheel" projekt. Del4

I morse var det mulet och jag var ledig vilket medgav byggtid=)
Jag blandade till en oljewash med Ivory black + Raw Umber blandat med Lacknafta. Brukar blanda med balsaterpentin men det funkar lika bra med nafta. Kanske lite mjukare med terpentin men jag har för mig att den är starkare och kan skada målningen om man inte är försiktig.
Lärdommar är att skydda dekalerna med lack. Låta lacken torka innan washen kommer på. (Brukar få torka över natten, ca10h minst). Låta washen torka så länge som möjligt. Minst 12h, gärna mer.
Om inte washen torkat ordentligt är risken att den kladdar med torrborstningen som är nästa steg.

Testade även en ny wash från AK-Interactive. Skaka och pensla på direkt från flaskan. Blir riktigt bra! Men nästa gång ska jag testa att blanda ut den lite. Kanske blir ännu bättre då? Måste ju testa iallafall=) Banden kommer att vara ganska skitiga vilket gör att washen troligtvis inte kommer att synas. Men jag gillar att göra det ordentligt samt att testa nya metoder.



Känner mig nöjd med bygget såhär långt. Nästa steg blir torrborstning. Ska testa att torrborsta med Humbrol enamel vilket jag inte gjort tidigare. Sägs att det ska vara smidigt. Efter det kommer jag troligtvis att spruta på ett skyddande lager mattlack inför kommande vädring. Sedan ska den chippas, men jag får se hur jag ska göra med det? Vagnen ska föreställa Panther 221 som tillhörde Kampfgruppe Peiper under Ardenneroffensiven. Då var denna Panthern ganska ny samt att den var bara i strid en gång under sin livstid. Mitt bygge föreställer hur den såg ut påväg till slaget vid Stoumont den 19e december 1944. Där tog den 8 eller 9 träffar av en amerikansk 90mm luftvärnskanon men klarade sig genom hela slaget och återvände tillbaka till LaGleize där den utgick ifrån. Där blev den senare stående och övergiven.
Med anledning av detta så var den nog inte så sliten vid denna tidpunkt vilket gör att det blir svårt att få en avvägd chipping. Har bara sett bilder på hur den såg ut efter striden och då var den ganska sargad. Ardenneroffensiven är känd som en ganska lerig tid vilket gör att jag kommer nog att satsa på smuts istället för chipping?

Fortsättning följer....

2 kommentarer:

  1. Ser bra ut det där! Hade du tänkt någon basplatta? /folke i den 35gradiga rhodosvärmen ;)

    SvaraRadera
  2. Jag filar på en basplatta men är inte helt klar med hur den ska se ut. 35 grader låter nice=)
    Kul att du gillar den!

    SvaraRadera