söndag 19 december 2010

Sdkfz 251/9 uppdatering

Förberedelser inför julen gör att byggandet måste nedprioriteras. Men lite byggt blir det ju=)
Först ut är att vagnen fått ett skynke.


När det hade torkat målade jag skynket med en grågrön blandning. Försökte jobba med skuggor men tyvärr är bilden lite missvisande. Ska även washa och torrborsta skynket och då hoppas jag att det blir tydligare.
Vagnen har även fått lite repor och skav här och där. Vet inte om jag ska chippa mer? Kan bli för mycket. Tänker att den vita washen gör sitt vad gäller vädring. Eller?



Vid sidan av 251 har jag börjat med en basplatta Tyvärr har jag inte tagit något foto på hur det är tänkt att se ut men förutom vagnen kommer det att stå två soldater och värma sig funt ett brinnande oljefat.
Så är ser pattan ut i nulägent. Den är målad med något som jag köpte på Maxi. Valnöt tror jag nyansen heter.


Har börjat med att måla alla detaljer som ska vara i och runt vagnen. Nedan är bilder över hur jag vädrat oljefatet.
Började ed att måla den svart. Därefter fick den lite olika bruna nyanser. Körde över med ett lager mattlack för att skydda inför nästa steg.
Penslade på med vatten över hela. Strödde över salt. Lät det torka. Därefter sprutade jag på med XF63. Slutligen borstade jag bort saltet vilket gjorde den något chippad. Kanske borde varit mer chippad med tanke på vad den används till?


Tyvärr syns det lite dåligt men det blevganska coolt=)

Här syns en översikts bild över måleriarbetet på alla detaljer.


Det var allt för nu! Kommer kanske mer i veckan?

5 kommentarer:

  1. Det där blir snyggt! Tycker du har lyckats få till en lagom balans med chippingen, tror det räcker med det du gjort hittils. Var har du fått tag i plattan du ska använda som bas?

    SvaraRadera
  2. Håller med om att salt-chippningen blev bra...även om tunna ser "sjukt" konstig ut inan saltet är borta.

    Jag har inte kommenterat din vintermaskering innan - men jag tycker att det ser RIKTIGT bra ut. En effekt av att färgen runnit av efter tiden som gått...snyggt.

    Ser fram emot en uppdatering (så småningom) med dina planer på basplatta, figurer och fordon - en bild av hur du komponerar ihop händelsen kring vagnen.

    SvaraRadera
  3. Kan inte göra annat än instämma i Lasses kommentarer om vinterfärgen, det ser riktigt bra ut!

    När det gäller tunnan tycker jag nog du kunde chippat den lite mer. Det blev bra nu också, men känns spontant som lite för lite..

    God Jul! :)

    SvaraRadera
  4. Är imponerad som bara den! Helt sjukt bra! Att ha några som står och värmer sig vid tunnan och står bredvid ett frostigt pansarfordon kan bli hur bra som helst! Snyggt jobbat! Ser fram emot fortsättningen!

    SvaraRadera
  5. Hej och tack grabbar!
    Den typen av "whitewash" är ny för mig så då är det bra att få feedback på resultatet. Det är då extra kul att höra att ni gillar det=)
    Har under dagen jobbat med utrustningen samt vädringen av vagnen invändigt. Sakerna börjar komma på plats i vagnen men plattan har jag inte jobbat vidare med. Saknar grunden. Dvs flytspackel.
    Lite om basplattan för att ge en bild... Det utspelar sig i mars-april 1943. Kylan och snön börjar lätta och leran börjar framträda. Vädret pendlar mellan plus och många minusgrader.
    Plattan kommer bestå av lera och kanske lite snö. Eftersom det är en liten platta ligger utmaningen i att förmedla detta. Ska bli kul!
    Plattan från Panduro och är förövrigt köpt här i Ronneby på "Pysselboden".
    Kommer mer bilder innan jul!

    SvaraRadera