söndag 20 februari 2011

Tema-arbetet går vidare!

Idag har jag suttit och knåpat lite på T55an. Den är nu washad och chippad samt att vädringen är påbörjad.
Har även satt dit stocken som sitter där bak. Tycker det är häftigt hur en sådan liten detalj höjer intrycket så mycket som det gör. Iallafall tycker jag det=)

 Här är färgerna jag använt till stocken. Har även använt mattlack för att skydda den ljusa grundfärgen för oljefärgsbehandlingen.




Efter chippingen som jag var ganska sparsam med så var det dags att lägga på ett lager damm. Detta gjorde jag med Humbrol 72. Men innan det så fick vagnen ett lager mattlack för att skydda oljewashen för kommande behandling.


Dammet utgörs av Humbrolfärg som är tunt utspädd med lacknafta. När vagnen fått ett lager tar jag en pensel som jag doppar i lacknafta och stryker över hela vagnen. Detta för att efterlikna damm och smuts som runnit av.
Tyvärr visar bilden inte hela sanningen=(

 Vidare har jag lagt på lite pigmentpulver men det är långt ifrån klart. Har funderat lite och kommer fram till att jag ska göra lite lera som jag ska lägga på underredet och upp på sidorna på vissa ställen. Tror det kan bli snyggt. Får se vad jag hinner med i veckan.

3 kommentarer:

  1. Hallå Rickard!

    Ännu ett "tungt" bygge från din byggkällare. Jag är lite nyfiken på din vädring med damm och avrinningseffekter. Jag ser gärna modellen på riktigt vid tillfälle...

    Bra jobbat med stocken på bakpansaret...vad hade man den till??
    Inte lätt att efterlikna träd - men du har lyckats igen. Tidigare bänkar på Sdkfz'an som du håller på med blev ju riktigt snygga.

    SvaraRadera
  2. Det blir mer och mer liv i den här vagnen, riktigt kul att följa utvecklingen bild för bild!

    Vad hade man den där stocken till egentligen, undrar jag också..? Snygg är den iaf. Du får lära mig vid tillfälle sen, hur man gör trä, kan vara bra att ha koll på framöver.. ;)

    SvaraRadera
  3. Tack ska ni ha grabbar! Kul att ni gillar den.
    Berättar och visar gärna hur jag gör trä vid något tillfälle.
    Vad stocken användes till vet jag inte helt hundra men jag tror att man använde den till att trycka in under banden när man körde fast för att få grepp.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera