fredag 30 november 2012

Panther G 252! Det var på tiden.....!!!!!

Har inte uppdaterat på väldigt länge=) Ni som känner mig vet att det varit mycket om kring mig senaste tiden. Ska försöka bli mer aktiv både på min blogg samt er andras bloggar som jag med glädje fortfarande följer. Tack för alla bra inlägg!
Denna Panthern har jag smygt ihop på mornarna innan jag sticker till jobbet. En timme här och där och plötsligt så har den trillat ihop=)
Inspirationen för detta bygge har jag fått från Panzerwrecks #12. Många bra bilder som visar olika vinklar på Panther nr 252. har faktist inte sett denna som  modell tidigare. Kanske för att den har vad man kallar för "disc camouflage" som är en mardröm för modellbyggare eftersom man fått göra discarna själv. Sen en tid tillbaka så finns det ett maskeringsark att köpa för den som inte vill göra själv, vilket jag inte vill. Det ska bli spännande att testa!
Lite bandlänkar på sidorna ska på innan den är klar men som den ser ut nu så är den klar för målning.
Tänkte prima den med Tamiyas grå primer på burk för att få en stabil grundfärg som man inte kan tvätta bort med fönsterputs. Om målninngen går åt skogen så måste jag kanske tvätta bort all färg och då slippe jag iallafall prima om den.

Lite om bygget:
Har byggt den rakt ur lådan. Vill testa om jag kan få till ett pansarvrak utan att slänga på massa ets mer än det som följde med  lådan. Tror det kan gå! Har slipat många delar tunnare så att de ska se mer riktiga ut när man böjer och vrider på dem. Kolla skärmarna tex. Hur det blir visarsig sen när jag målat den. Men det känns bra=) Det jag har gjort extra är att jag tillverkat två svetsfogar med spackel samt lagt på lite struktut på vagnchefskupolen. Men det räknas väl ändå som att den är byggd ur lådan? Eller?

Figurer och annat är införskaffade. Det blir amerikanska som på bilden.
Kommentera gärna!




//R

6 kommentarer:

  1. Cool vagn! Har bara en fråga! Hur tusan hinner du med att bygga på morgonen?

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Jo, min käresta börjar okristligt tidigt några dagar i veckan och då brukar jag käka frukost med henne och sedanär det bara att slå sig ner med en kopp kaffe och njuta:) En timme blir det sedan är det dags att åka till jobbet.
    MVH
    Rickard

    SvaraRadera
  3. Intressant bygge - med en foto-dokumenterad historia. Det gillar jag :-)

    När jag fick se bygget i måndags så tyckte jag att du fått till ett realistiskt återskapande av Panthern från bilderna. Jag vet hur duktig du är på färger - ser verkligen fram emot cirklarna :-)

    //Lasse

    SvaraRadera
  4. Tack Lasse!
    Det var en utmaning att göra alla krigsskador med endast plastdelarna.
    Kul att du gillar det. Målningen kommer bli en utmaning. En kul utmaning!
    Får se när jag hinner det.
    //R

    SvaraRadera
  5. Håller med Lasse, denna var riktigt inspirerande att få se på mötet, vad du lyckas få fram genom att få"bara fila lite" på grundbyggsatsen. Klart läckert!

    Och ja, så länge du inte lägger till extradetaljer är det ur lådan för mig. Struktur är ingen detalj i det avseendet.. ;-)

    SvaraRadera
  6. Tack för svaret Niklas!
    Ur lådan är ju ur lådan.
    Kul att du gillar den!
    //R

    SvaraRadera