söndag 27 november 2011

Panzer IV F2 "Back in the mud" Del 3

Helgen är inte riktigt slut så jag kanske hinner bygga lite till men jag tänkte ändå uppdatera bloggen med det jag gort sedan i fredags. Lillebror och jag satt i källaren hela dagen och kvällen så det blev en del gjort. Men när man ser på bilderna så ser det kanske inte så mycket ut men det lilla jag gjort har tagit tid.
Mina byggen brukar vara OOTB och det brukar göra att bygget går ganska snabbt, men eftersom jag valt att ha luckor öppna med lite mer detaljer gör det att det tar tid. Det är riktigt kul faktiskt att fixa och trixa lite med modellen för att den ska få lite av det där lilla extra.

Detta är vad jag gjort:
Ljuddämparen skall vara rostig. Därför förberedda jag den med lite struktur med hjälp av Hagmans och nagellacksremover som jag blandade till en gegga och smetade på där jag vill att rosten ska vara härligt skrovlig=)



Nedan ser ni en "fattigmanslösning" på förarurymmet. Eftersom jag inte vill köpa några resinsatser till denna vagn utan använda fantasin och det jag har hemma tänkte jag måla förar- och radiooperatörsutrymmet svart så att man inte kan se några detaljer. Väggen jag gjort ska fungera som en ljussluss och inte släppa in något onödigt ljus i framvagnen. Det kommer sitta en figur i varje utrymme vilket dessutom gör att man inte kommer se så mycket av utrymmet.


På bilden ovan och nedan kan man också se lite av detaljerna som jag valt att lägga till för att höja intrycket. Man kan också se lite fotoets som håller de 7 bandlänkarna på plats. Etset ingår i byggsatsen. Kedjan och dunken är sådant jag har liggande hemma.

Här är det snart dags för målning av inredningen men innan dess så ville jag testa att maskera prismorna i vagnen. Till detta avnände jag det som syns nedan. Vet inte vad det heter men jag köpte det på Jadar-hobby så jag tror att det är polskt. Man penslar på det man vill maskera och låter torka. Blir som en liten gummi/silikon-hinna. Överraskande bra visade det sig när jag målat färdigt. Kan varmt rekommendera denna produkt!
Fotoetset nedan ingår också.


Sedan sprutade jag på Vallejos svarta primer. Sprutade nästan hela neder vagnen i syfte att det kommer bli svårt att komma åt överallt när skärmana kommer på. Syftar då på banden i förstahand.


Därefter målade jag allt som skulle vara vitt vilket är typ hela inredningen där jag senare vill framhäva detaljer. Panzer IVorna var till största del vita inuti. Ska bli kul att måla detaljer och vädra insidan sedan. Vet att det inte kommer synas så mycket men det är kul att öva sig samt att det som syns ska vara ordentligt gjort.

Det var allt för denna gången. Känner mig fortfarande väldigt motiverad till detta bygget vilket är kul. Risken för mig är att jag tappar sugen om det blir för mycket men det har jag inte märkt ännu. Tvärt om! Så det kommer mera så fort jag hinner!

6 kommentarer:

  1. Ser riktigt bra ut tycker jag! Det går undan, precis som vanligt. Fast det är ju lite som du säger, när man bygger OOTB går det ju lite fortare än annars. Såvida man inte bygger flyg, då går allt långsamt.. :p

    Ser mycket fram emot resten!

    SvaraRadera
  2. Tack Niklas!
    Det är kul att sväva ut lite ibland när man bygger. Det får ta den tid det tar=)
    Vad gäller att bygga flyg så kom jag på att jag har ju köpt ett flygplan i 1/72. MIGen som jag vet att fler köpte. Det ska bli spännande!
    Tack igen!

    SvaraRadera
  3. Ser bra ut skall bli kul att se fortsättningen. Det är kul att detaljera lite extra ibland skulle man tröttna får man bygga ett OOTB bygge emellan.

    MIG:en ja den har jag faktiskt själv pillat lite med idag kommer väl lägga upp lite bilder från det bygget så småning om.

    SvaraRadera
  4. Det finns inga "fattigmanslösningar"...bara att vara finurlig att spara tid och dölja verkligheten inför betraktarens ögon.

    Intressant att se hur du färdigställer i stort sett hela vagnen innan grundmålningen...med kedjor, bärhjul mm... En annan brukar (en modell) lägga till allt efteråt.

    Ser fram emot del 4 :-)

    SvaraRadera
  5. Ser kanon ut som vanligt! "Rostytan" har du fått till riktigt bra! Intressant att se färg på den sen.

    SvaraRadera
  6. Hej och tack!
    Ja.. efter det här bygget blir det nog en Tamiya OOTB. Eller en MIG kanske? Men jag tycker det är kul att göra lite extra som omväxling. Vad gäller att sätta dit alla delar innan målning så ser jag fördelen att man slipper risken för limspill samt att på något konsktigt sätt så smälter allt ihop mycket bättre när det väl är klart. En smak sak.
    Tycker också att det ska bli intressant att se hur rosten på ljuddämparen kommer att se ut när den är målad.
    Fortsättning följer...

    SvaraRadera