fredag 11 november 2011

Panzer IV F2 "Back in the mud"

Efter C4 sprudlar det av idéer! Eftersom jag var med som domarlärling i dioramaklassen blev jag lite sugen på att bygga just ett diorama=)
Tanken är att Panzer IVan har kört fast i leran någon stans på östfronten och att en Famo håller på att dra loss den. Får se vad det utvecklas till? Kan bli att jag tagit vatten över huvudet men skam den som ger sig! Ska försöka komponera ihop hela dioramat och lägga ut bilder. För att få en liten bild så kommer det bli ett långt smalt diorama. Tror det kan bli häftigt!
Har inte haft så mycket byggtid sedan C4 men liten bit har jag hunnit på byggandet. Stridsvagnen är från Dragon och byggd ur lådan men vissa små modifieringar. Famon är från Tamiya och den införskaffades på C4 av Puma-hobby. Den har jag inte hunnit börjat med ännu.
Utmaningen (mentalt) har varit att slipa 220st bandlänkar. Suck! Dragon kallar dem för "Magic tracks" och påstår att man inte ska behöva slipa på dem men titta noga på bilden nedan så ser ni två stycken utskjutningsmärken som kanske inte kommer synas när jag väl kört ner vagnen i leran men ändå... Jag har slipat dem alla!!



Vissa av Dragons panzer 4or har extremt mycket delar för att vara en ganska liten vagn. Men denna byggsats är ganska lagom.
Tog lite bilder på hur jag satte dit banden. Ganska enkelt. Började med en lång tejpremsa som ska hjälpa till att hålla bandet på plats. Därefter byggde jag ihop bandet utan att limma. När hela bandet är byggt (99st länkar) penslar jag på rikligt med lim och låter torka några minuter.
När det torkat en stund krängde jag på bandet. Det underlättar om man inte limmar fast drivhjulet eftersom det är lättare att passa in bandet om man kan rulla på det. Jag limmar fast bandet på alla ytor som ligger emot hjul mm. Försökte få till ett lagom häng på banden. Man kan alltid diskutera hur mycket det ska slacka men det är så olika på hur det såg ut i verkligheten att man kan göra hur man vill. Tycker det är snyggt om det hänger lite. Ger en tyngre känsla som man bara brukar få till med metallband.




6 kommentarer:

  1. Jag som nybörjare i pansar(modernt) tycker att ditt häng på banden ser bra ut. Jämför man med boxarten ser det mer realistiskt ut...
    Du har en bra taktik och teknik vid byggbordet...inte undra på att det går fort!?

    Tycker att du är ambitiös som slipar alla länkarna - men jag hade nog gjort likadant.

    Vad är en Famos...jag måste googla det?!

    Ser fram emot ditt dioramabygge - utmanande och utvecklande. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Famon är en stor halvbandare och är en av Tamiyas största 1/35 modeller. Den kommer därför bli en utmaning vad gäller målning och vädring. Jag kommer även ha motorplåtarna öppna så att man kan se motorn. Som sagt... Kanske lite mycket:) Du får googla om du vill veta mer om den för närvarande.
    Kul att du gillar hänget på banden. Boxartens band är lite väl spända tycker jag.

    Tack för titten! Krya på dig!

    SvaraRadera
  3. Håller med om banden! Ser betydligt bättre ut på din modell! Kan bli ett spännande diorama.

    SvaraRadera
  4. Tack Mattias! Kul att du gillar mitt häng=)
    Ska försöka ge en bild av dioramat om ett tag.
    Måste bygga lite på min Famo först, så jag får fram de rätta måtten.

    SvaraRadera
  5. Kul att du vågar ge dig på ett diorama, det här ska bli kul att följa!

    Jag är imponerad av din ihärdighet med bandlänkarna, fy bubblan vilket jobb.. Men man kan ju inte alltid använda frulle-band.. ;)

    Kul att ses igen förresten! Hälsa Frida! :)

    SvaraRadera
  6. Hej och tack Niklas!
    Ja det var kul att ses. Får försöka få till någon mer träff lite mer "civilt" om du förstår vad jag menar=)
    Jag slipar bandlänkar och ni spacklar, slipar och ristar panellinjer;)

    SvaraRadera