onsdag 12 januari 2011

Dagens målningsarbete!

Känner mig ganska nöjd med resultatet. Nya sprutan har verkligen fått jobba=)
Färgerna jag använt är: XF26+XF67 till det gröna. Ljusade upp med X2. XF64+XF1 till det bruna. Även här ljusade jag upp med X2.
De ljusa nyanserna sprutade jag snett ovanifrån på zimmeriten vilket gör att vagnen ser ljusare ut uppifrån än från sidan. Ljusade även upp uppstickande detaljer samt lite hät och där på ovansidan för att bryta av den monotoma nyansen.

För att få en nyansskillnad satte jag en tejpremsa längs nederkanten där stänkskärmarna ska sitta. Sedan postshadade jag.
Så här blev det.

Nästa steg blir blanklack och dekaler....

3 kommentarer:

  1. Som du jobbar med vagnen...och snyggt som vanlig! Den blev grym med det gröna och bruna påmålat. Fanns det vagnar med bara det gula? En fråga från en som inget vet om tyskt pansar...

    En bra detalj med att ha lite ljusare där skärmarna har suttit...med tanke på att de plockades av under transport - lite kommer jag ihåg!

    Så du är ledig och har förmånen att idka hobbyverksamhet :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, riktigt kul är det att se dina vagnar få färg på sig och ta form mer och mer. Snyggt, som alltid! Tror din idé där med basplattan kan bli riktigt bra också!

    Vad skulle du ha för underlag på plattan sen? Gräs? Lera?

    SvaraRadera
  3. Hej och tack!
    Ja det finns vagnar som är helt gula. Man kan göra ganska intressanta målningar med bara gul. Olika nyanser och skuggor som sätter liv i det hela.
    Vad gäller basplattan så kommer jag trolgtvis ha både lera och gräs men bara på ett litet område runt vagnen.
    Kul att ni gillar det!

    SvaraRadera