tisdag 11 januari 2011

På byggmötet förra måndagen började jag...

...med ett nytt projekt. En Kungstiger med zimmerit från Dragon. Har lite kvar på in 251a så jag känner lite dåligt samvete för att jag kastar mig in i något nytt=(
Inspirationen till detta bygge kommer från ett filmklipp som jag såg på youtube. Bilden nedan är från klippet. Filmenklippet med alla kungstigrar är från en propagandafilm som spelades in i slutet av kriget.





http://www.youtube.com/watch?v=6d9Y4tzp7go

Det speciella med detta bygge är att vagnen kommer ha "transportband". Dessa tillverkas bara i vitmetall och det är första gången jag provar att använda det som kallas "Frulleband".  I vanliga fall brukar jag bygga ihop hela vagnen med band och allt och sedan måla. Detta för att det är lättare att få bättre häng på banden men eftersom frulleband är av metall kommer "hänget" av sig själv. Det innebär också att man kommer åt och vädra lite bättre eftersom alla hjul är för sig.
Byggsatsen kom för något år sedan och är mycket fin enligt mig. Kräver dock byggvana. Upptäckte en del missar och en del otydligheter i byggbeskrivningen men det gick fint ändå. Fick lägga ganska mycket tid på
research.
Vet inte vad jag tycker om zimmeriten? Kanske lite för grov? Vissa skarvar är också lite konstiga. Men det får duga! Efter mycket pill med fotoetset (som ingick i byggsatsen) är jag mycket nöjd. Hade stor användning av Tamiyas fotoetstång.
Här är modellen:



Så här ser arbetet ut:






Gjorde ingen åverkan på vagnen. Den är ganska hel. Saknar lite verktyg vilket vagnarna gjorde på den tiden. När byggandet var klart gjorde jag vissa förberedelser inför målningsarbetet. Tex tejpade igen luckor osv.
Började med en primer. Använde Vallejos! Kanon, som vanlit! Brukar upptäcka om man missat något efter man har primat men det var inget större denna gången.


Sedan preshadeade jag med XF64+XF1 och därefter på med gult. XF60+X2. Använde min nya Iwata och min nya kompressor. Shit vad nice!


Ett par avslutande bilder på två nytillskott till min samling. Kom med posten igår. Beställda från USA.
Lastbilen är ett nysläpp från Dragon/Cyber-hobby. Så det känns extra kul att vara snabb med att få hem den=)
Den andra är också ganska ny. Väldigt fin byggsats!


Det var allt för ikväll. Kanske kommer mer imorgon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar