lördag 27 november 2010

Förarbete inför målning eller...?

... vad man nu ska kalla det?
Lasse va på besök igår. Trevligt! Fick mycket gjort på min 251a. Chippade och vädrade vagnen invändigt. Vädrade inte så mycket utan väntar tills vagnen som helhet ska vädras. Tänker att det lättare ska smälta ihop. Efter vädringen limmade jag ihop det sista. Allt utom hjulen och diverse utrustning som sk ligga i. När det väl hade torkat dvs efter en lunch på stan så fick den primer på sig. Körde med Vallejos grå primer. Blev kanon.
Så här blev det:


Dock var jag lite för snabb. Missade kabeln från lyset. Så där fick jag ta vid när jag fortsatte idag.

Använde blytråd som jag köpte på C4. Fantastiskt lätt att jobba med. Tidigare använde jag koppartråd. Det funkar också men är lite jobbigare att forma.


Ni som följer mina byggen känner nog till vilken färgblandning jag använt till nästa steg. XF51+XF64+XF1. Blandade lite ljusare färg denna gången.


Sprutade hela underredet.


Sedan var det dags för preshade. Gjorde som jag gjorde med inredningen.

Brukar inte preshada med brunt men jag tror/tycker det kommer bli bra med det pansargula.

Det sista för dagen blev att måla däcken. Det syns kanske inte så bra med de är preshadade med brunt i mitten.
Nu är allt förarbete inför målningen klart! Har inte bestämt mig för hur jag ska måla ännu. Får göra det under kvällen.

3 kommentarer:

  1. Typiskt att ni ska vara så jädrans produktiva, du och Lasse, när en annan inte har tid att sitta alls! Snacka om ångest...

    Bra blir det ju dessutom, vilket fusk! :P

    SvaraRadera
  2. Allt har sin tid...jag hade ett uppehåll på 10-12 år innan jag fick fart igen - mycket tack vare dig Niklas:)

    Jag har inte provat Vallejos Primer ännu...måste få ihop något som behöver en rejäl strykning.

    Varje gång jag läser dina inlägg blir jag sugen på att ta fram stridsfordonen och göra dom färdiga. Kul att du kommit igång och bloggar - det inspirerar :)

    SvaraRadera
  3. Som Lasse skriver.... Allt har sin tid... =)
    Vem vet hur mycket tid man har???!

    Lasse, du måste göra ett inlägg när du testat primern. Ska bli kul att höra vad du tycker. Du kanske ska testa den på ett stridsfordon;)

    SvaraRadera