fredag 19 november 2010

Känner mig produktiv!

Har spenderat lite mer tid i källaren och jobbat på med min M113A2. Nu börjar det likna något.
Förebilden är från ritningen. Det är en vagn som tjänstgjorde i Irak 2003. Nedan ses förebilden:

Kammot består av grön, svart och brun. Först målade jag hela grön. Sedan tog jag svart XF69 eftersom det är den näst största färgen.


Sen fick den lite brun på sig XF68.


Som jag trodde så skulle inte preshaden synas så jag tog och postshadade den med XF62 Olive drab blandat med lite svart XF1. Målade även lite på gallren så att defår lite mer djup. Snyggade även till banden med samma nyans. Postshaden kommer inte att synas så mycket men tanken är att det gör att det blir mer djup i bygget samt att den binder ihop färgerna något vilket jag tycker är snyggt. Man kan säga att ögat luras=)


Sendan var det dags att gå på med penseln. Målade detaljerna med Vallejo. Va inte så mycket att måla. Jag målade bla gummit runt hjlen med svart. Det kommer ju bli skitigt där men jag tror det kommer förhöja intrycket. Här är färgerna jag använde.




Efter detaljerna ska dekalerna på. Då underlättar det om ytan är blank. Därför Sprutade jag hela vagnen med X22 Clear. Och det fick bli det sista för idag.

Allt detta tog 3h.

Trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. Nämen! En modern vagn, vad har hänt?! :P

    Med tanke på valet av vagn misstänker jag starkt att Lasse påverkat lite.... ;) Kul hur som helst, snyggt målad också!

    SvaraRadera
  2. Gillar camoflaget men hade åtminstone hoppats på ett åk som var lite äldre :-/
    Du får inte falla helt ned i det moderna träsket/öknen.

    Faktiskt har jag blitt me M113, jag också.
    Vietnam och braille scale givetvis. :-)

    SvaraRadera
  3. Snyggt jobbat Rickard...det här gillade jag att se!!

    Klart att det är kul att bryta trender och ge sig på något "annorlunda"...men det spelar ingen roll för dig...det blir hur snyggt som helst!

    Fortsätt att lägga upp bilder - jag kommer att kolla varje dag framöver :)

    SvaraRadera
  4. Hej Grabbar! Tack för era inlägg. Jag ska försöka jobba lite med den nu i veckan så det kan komma mer bilder=) Annars får det bli till helgen.
    Va lite osäker på vilken vagn det skulle bli. Ville inte lägga för mycket tid på referenser utan bara bygga för byggandets skull. Därför fick det duga med det som fanns i lådan. Men jag har såklart kikat på nätet efter bilder för att skapa mig en uppfattning om vädringen. Det ska bli kul att komma igång med det.
    //R

    SvaraRadera
  5. Jag gillar det modernare temat helt klart! Jag lägger min röst på att du bygger mer sånt. Mitt önskemål är en sovjetisk T-72.

    SvaraRadera
  6. Hej Mathias!
    Kul att du gillar mitt nya inslag. Dessutom är det kul att du röstar på att jag ska bygga en T72. Jag köpte även en T55 på C4 som jag är bra sugen att ge mig på. Vi får se... Jag kanske svänger över till modernt istället=)

    SvaraRadera