onsdag 24 november 2010

M113A2 fortsättning...

Har varit ledig idag men har inte haft så mycket tid som jag hade hoppats i källaren. Men lite blev det.

Jag började med att sätta dit dekalerna. Vagnen var ju redan blanklackad så det var bara att sätta igång. Använde Micro Set och Sol men resultatet blev inte så bra. Vet inte om det beror på dekalerna eller så var jag inte tillräckligt noga. Som tur är ska packningarna hänga över de stora dekalerna=)
När de väl var på plats så mattlackade jag med Ocean lack blandat med H2O. Funkar skit bra!


Så här ser Ocean lacket ut för er som inte vet.


Nästa steg blev att blaska på en oljewash över hela vagnen. Vanliga receptet, Raw Umber och Ivory Black blandat med balsaterpentin. I vanliga fall brukar jag låta det torka över natten men eftersom jag gjorde det i morse gick det bra att fortsätta med torrborstningen ikväll. När jag lagt på washen blåste jag över modellen i 10min med en hårfön. Detta för att den överflödiga washen ska flyta ut runt kanter och dyligt, samt att det ska torka fortare.
Som jag trodde så skulle postshaden smälta ihop med washen och se blev det. Skönt att lyckas med något iallafall.

Torborstade med oljefärg. Brukar köra med Vallejo men jag får nog säga att olja är lättare att använda.


Två anledningar till varför jag torrborstar. För att highlighta samt att det framhäver luckor och kanter som något slitna. Så här blev det.

Passade också på att måla en del av packningen.

Blev inte helt nöjd med ryggorna. ålade med XF62 enligt beskrivningen men jag kommer nog göra ett omtag på dem.

Jag tycker att Tamiya brukar ha snygga boxarter och så även denna så till sist vill jag visa den härliga boxarten till modellen.

5 kommentarer:

  1. Väldigt snyggt! Alltid lika kul att se när du uppdaterar :) Det är nästan så man blir lite sugen på att bygga ovingat!
    (Det kan ju vara en hint till födelsedagspresent/julklapp) ;)

    SvaraRadera
  2. Kul att se den ta form mer och mer. Måste ju säga att torrborstningen verkligen lyfter vagnen ännu ett snäpp, bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Den här vill jag se [paw rihk-titt]...

    Jag är som bekant lite "svag" för M113-vagnar och den här blir riktigt snygg. Själv kämpar jag med min M577A1 MEDEVAC som kanske kan bli klar innan jul...i ÅR!!!

    Bygga ihop i morgon? Jag ska ut på jobbet på morgonen men vid 10-tiden? Lunch på stan eller nåt senare?

    Håller med om box-arten...lockar-till-att-köpa-den-knepet...!?

    SvaraRadera
  4. Jag känner också att torrborstningen höjde intrycket något. Överlag så är det en massa småmissar här och där som är irriterande. Men jag kör på ett tag till och hoppas på att vädringen och packningarna gömmer en del av det=)
    Kul att ni gillar det! Hade varit kul om du blev klar med din också Lasse!
    Folke, man vet aldrig vad Tomten kommer med. Tack för tipset iallafall;)

    SvaraRadera
  5. Snyggt jobbat som vanligt! Var är T-72:an??? :)

    SvaraRadera