fredag 5 november 2010

En uppdatering på 251an

Vill börja med att tacka berörda för en trevlig helg i Malmö. Det blev brons för min Panther G vilket jag är väldigt nöjd med=) Vill också gratta Lasse, Mathias och Niklas till era priser! Grattis! Kul att IPMS Sydost visar att vi kan.

Nu till byggandet. Testade Vallejos primer. Vilken succé! Kan varmt rekommendera. Även till flygbyggare eftersom den blir tunn och fin. Skaka och häll i sprutan. Enkelt! Köpte Vallejos rengöringsvätska på C4 eftersom inte T-sprit funkar så bra. Sprutan blev ren på ett kick! Så här blev det.






Efter primern fick det bli preshade med Burnt umber, också från Vallejo. Många tycker det är onödigt med preshade men jag tycker det blir bra. Brun preshaden gör sig bra till det gula som sedan skulle på.


Min tanke från början var att all målning skulle bli med Vallejo men deras gula är inte så bra. Det går att blanda själv men det är inte så lätt. Även om jag lyckas så ska jag göra det en gång till, dvs när jag målar utvändigt. Därför vill jag inte chansa denna gången. Därför fick det bli Tamiyas klassiska XF60.
Brukar blanda i X2 (blank vit) vilket gör den gula färgen lite mjukare.



Här är blandningen som jag använde till det gula.



Till sist lite terapi arbete: Metallband till ett kommande projekt. Bandet består av tre olika länkar som binds samman med ståltråd. Suck.... men det blir fint=)



Det var allt för denna gång!
//R

2 kommentarer:

  1. Tack Rickard! Bra jobbat du med :-) Jag skulle bedömt din Panther G åtminstone en placering högre. Du hade tufft motstånd på pallen.

    Vilket pyssel du har med banden, men du skrev aldrig till vilket projekt - eller är det ett hemligbygge på gång kanske!?

    Var alla tyska fordon grundmålade med den gula färgen?

    SvaraRadera
  2. Ja det var tufft motstånd på C4 men jag är nöjd ändå.
    Jag håller inte på med något hemligt projekt=) Det är inget för mig! Banden tillhör en Kungstiger som är ett senare projekt. Ska bygga färdigt 251an först men jag ville testa att bygga metalllänkade band. Inte så kul men väldigt snyggt. Dessutom är banden såkallade "transportband" något smalare än standard. Användes när man skulle skicka vagnarna med tåg.
    Den gula färgen blev standard från fabriken runt 1943. Innan dess var det blågrå.

    Tack för ditt inlägg!
    Ses kanske i skogen=)

    SvaraRadera