måndag 29 november 2010

Målning påbörjad!

 Då var det dags för en uppdatering igen. Det flyter på ganska bra=)
Satt hela förmiddagen. Skönt att vara ledig! Började med målningsarbetet.
Gul var först ut. Blandade XF60 med X2. Tycker det blir bra när man blandar blank färg i det matta. Ytan blir mjukare. XF60 är tyska gula standardfärgen för den första delen av WW2. Blandar man i vit får man den senare delens nyans av gul. Bestämde mig för att göra en standard målning av gul, grön, brun. MEN jag ska också göra en s k "whitewash". Har inte så stor erfarenhet på området men jag har testat lite olika tekniker tidigare. Den teknik jag ska använda nu har jag dock aldrig provat. Ska använda vit vattenfärg på tub. Hampus menar att det ska funka. Har sett bilder på det och det blir riktigt snyggt.
Så har såg det ut under dagen.

 Maskerade banden med lite hushållspapper. Enkelt och funktionellt.


Det gröna och det bruna är målat på fri hand. Så gjorde man i fält och eftersom jag ska blaska på med vitt så kommer det inte att spela så stor roll hur det ser ut under. Den gröna fick bli XF26 Deep Green. Exakt vilken grön man ska använda är oklart. Men denna tycker jag gör sig bra som standard färg.


Jag blandar även den gröna och bruna färgen men blank vit. För att ljusa upp dem och göra det hela lite mjukare.


Sedan fick det bli ett lager blanklack. Brukar ta Tamiyas X22 men man måste ju prova lite annat också.
Blanklacken är för att dekalerna ska smälta in bättre.

Förberedde dekalerna genom att klippa ut dem så nära inpå som möjligt. Vill inte ha några kanter som syns.
Använde också Micro SET och SOL. Till skllnad från min M113 blev det kanon.


Innan jag sprutar på mattlack passade jag på att måla detaljerna. De tre färgerna åt vänster blir bra som grund till trädelar om man blandar dem. Eftersom det sedan ska på oljefärg på träfärgen är det bra om det får ett skyddande lacklager på sig först. Detta eftersom Vallejos färg är ganska ömtålig.


Närbild på yxan innan den får oljefärg på sig.

Slutligen sprutade jag på ett mattlager med Oceanlack. Och där fick det räcka för idag. Nästa steg är nog whitewashen. Kanske ska göra färdigt trädetaljerna med oljefärg först??
Det var all för idag. Får kanske någon timme över i morgon också....

2 kommentarer:

  1. Du jobbar på i ett bra tempo - må jag säga!

    Fantastiskt vad du får det att se enkelt ut!!

    Jag gillade hur du fick pre-shaden att lysa igenom, men måste fråga om kamouflaget. Målar du för fri hand eller använder du "maskering"?

    På väg att bli ännu en läcker modell...fortsätt så!

    SvaraRadera
  2. Tack Lasse!
    Ja det går undan=)
    Svar på din fråga är, jag målar på fri hand. Det fanns inget reglementerat över den exakta målningen. Ibland styrde man upp kompanier motsv så att de skulle bli så lika som möjligt. Men eftersom vagnarna levererades gula ut till förbandet i fält så var det upp till dem själva att kamoflera. Därför målar jag på fri hand. Långt svar....
    Tack för ditt inlägg!

    SvaraRadera